Élményterápia: ahol a közösség és a játék gyógyít

Kedves Szülők! Bizonyára sokszor hallották már, hogy gyermekeink számára a játék, a kaland, a kihívást jelentő feladatok teljesítése, az ezzel járó aktív tapasztalatszerzés nem csupán szórakozás, hanem a tanulás és fejlődés elsődleges eszköze is. Az élményterápia egy olyan módszer, ami ezt a természetes folyamatot tudatosan, terápiás céllal alkalmazza, ezáltal izgalmas és hatékony keretet biztosít a gyermekek, serdülők és fiatalok pszichés problémáinak kezelésére. Ez a terápiás forma változatos, gyakran fizikailag és mentálisan is kihívást jelentő komoly feladatokat és játékos gyakorlatokat foglal magában. Az alábbiakban bemutatjuk, mit is jelent pontosan ez a terápiás megközelítés, és hogyan segíthet a gyermekeknek.

Mi az élményterápia lényege?

Az élményterápia, vagy eredeti német nevén „Erlebnistherapie”, egy olyan pszichoterápiás módszer, amely a tapasztalati tanulás elvére épül. A hagyományos terápiás beszélgetések helyett itt a hangsúly a cselekvésen, az átélésen és a közös élményeken van. Az élményterápia abból indul ki, hogy bizonyos helyzeteket átélve, majd azokat feldolgozva a résztvevők olyan felismerésekre juthatnak, amelyek segítik őket mindennapi problémáik megoldásában. Az élményterápia során a résztvevők olyan helyzetekbe kerülnek, amelyek kihívást jelentenek számukra, de biztonságos környezetben, szakemberek felügyelete mellett. Ezek a helyzetek lehetőséget teremtenek arra, hogy új viselkedésmódokat próbáljanak ki, fejlesszék problémamegoldó képességüket, és erősítsék önbizalmukat, és azoknak a konkrét nehézségeknek és problémáknak a feloldását célozzák a csoportot vezető terapeuták segítségével, melyek pszichológiai, pszichiátriai zavaraik mögött húzódnak.

Az élményterápia módszertana szerteágazó, egyik ága a kalandterápia, ami elsősorban a természetben, outdoor környezetben zajlik, de az Istenhegyi Élményklinikán serdülők, kamaszok és fiatal felnőttek részére egyaránt elérhető terápiás csoportjainkon beltéri, kontrollált környezetben is sokat dolgozunk.

Mi történik egy élményterápiás foglalkozáson?

Egy tipikus élményterápiás foglalkozás általában a következő elemekből épül fel:

A foglalkozás elején a terapeuta olyan játékos feladatokat ad, amelyek segítenek a résztvevőknek ellazulni és ráhangolódni a közös munkára. Ez lehet például egy egyszerű névtanuló játék vagy egy rövid mozgásos feladat.

Ezt követi a foglalkozás központi eleme, amely lehet:

  • Szerepjáték, amelyben résztvevők különböző karaktereket alakítanak, ami segít nekik új perspektívából látni helyzeteket.
  • Csoportos problémamegoldó feladat, mint például „szabadulószoba”, ahol együtt kell megoldaniuk rejtvényeket.
  • Lehet kreatív alkotás, pl. közös festés, vagy más művészeti tevékenység.
  • Lehetnek ügyességi feladatok, pl. beltéri akadálypályák, egyensúlyozó játékok, kint a természetben felépített csoportos vagy páros fizikai kihívások.
  • Ezeken túlmenően gyakran előfordulnak még a foglalkozáson drámapedagógiai elemek, mint improvizációs gyakorlatok, helyzetgyakorlatok.

Az akár több órán át tartó főtevékenység után a csoport közösen megbeszéli az élményeket. Mit éreztek? Milyen kihívásokkal szembesültek? Hogyan oldották meg a problémákat? Ezek átbeszélése segít a tapasztalatok tudatosításában és a mindennapi életre való alkalmazásában.

A foglalkozás végén egy rövid összegzés a terapeutától és helyzettől függően egy levezető, könnyed hangulatú záró játék következik.

Bár ezek a foglalkozások játékosak, de minden elemük tudatosan tervezett és terápiás célokat szolgál. A terapeuta folyamatosan figyeli a résztvevőket, és szükség esetén beavatkozik, irányítja a folyamatot. A kihívás szintjét mindig a csoporthoz igazítjuk, és fontos része a folyamatnak a nehéz érzések, adott esetben a kudarcélmény vagy frusztráció megélése és utólagos feldolgozása.

Milyen pszichés problémák kezelésére alkalmas a csoportos élményterápia?

Az élményterápia rendkívül sokoldalú módszer, amely számos pszichés probléma kezelésében nyújthat segítséget. Az alábbi problémák esetében lehet különösen hatékony:

Szorongás és félelmek

Az élményterápia támogató és biztonságos környezetet teremt ahhoz, hogy a gyermekek szembenézzenek félelmeikkel. Például egy szorongó gyermek egy csoportos feladat során megtapasztalhatja, hogy képes megbirkózni kihívásokkal, és ez növeli önbizalmát. Nagyon fontos eleme a terápiának a csoport támogatása, ami egyéni terápia során ilyen minőségben nem tud megvalósulni.

Szociális készségek fejlesztése

Az enyhébb fokú autizmus spektrum zavarral élő vagy szociális fóbiával, beilleszkedési nehézségekkel küzdő gyermekek számára az élményterápia kiváló lehetőséget nyújt a társas interakciók gyakorlására. A közös feladatok során természetes módon tanulhatják meg a kommunikáció és együttműködés alapjait, és a folyamat során kapott pozitív, megerősítő visszajelzések is építik az önbizalmat.

Figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD)

Az élményterápia strukturált, de izgalmas, ingergazdag környezetet biztosít, ahol az ADHD-s gyermekek gyakorolhatják a koncentrációt és az impulzuskontrollt. A mozgásos feladatok pedig mintát adhatnak a feszültség levezetésének különféle technikáira is.

Önértékelési problémák

A sikerélmények, a támogató csoporttársak pozitív visszajelzései, a „más is hasonló problémával küzd” közösségélménye és a saját képességek felfedezése jelentősen javíthatja a gyermekek önértékelését.

Depresszió

Az élményterápia segíthet a depresszióval küzdő fiataloknak kilépni az izoláltságból, új kapcsolatokat kialakítani és pozitív élményeket szerezni.

Traumafeldolgozás

Bár nem helyettesíti a célzott traumaterápiát, az élményterápia biztonságos keretet adhat és közvetetten hozzájárulhat a traumák feldolgozásához, például szerepjátékokon keresztül.

Viselkedési zavarok

A csoportos – részben közösen lefektetett – szabályok betartása, a közös munka során gyakorolt önkontroll segíthet a viselkedési problémákkal küzdő gyermekeknek, és rámutathatnak azokra a készségekre, melyek alkalmazásával “megéri” együttműködőnek lenni.

Táplálkozási zavarok

Az élményterápia segíthet a testképpel kapcsolatos problémák feldolgozásában és az önelfogadás növelésében. Fontos, hogy az ilyen típusú zavarok kezelésében az akut fázist követő rehabilitációs szakaszban van relevanciája a kalandterápiának.

Tanulási nehézségek

Bár nem közvetlenül a tanulási készségeket fejleszti, az élményterápia növelheti a motivációt és az önbizalmat, ami közvetve javíthatja a tanulási teljesítményt.

Függőségek

Serdülőknél az élményterápia segíthet alternatív, egészséges örömforrások felfedezésében és a stresszkezelési technikák elsajátításában, ezzel együtt a káros függőségektől való megszabadulásban.

Hozzá kell tenni azonban, hogy az élményterápia ugyan rengeteg probléma megoldásában segíthet, de nem csodaszer, és nem minden esetben alkalmazható eredményesen önmagában. A terápiás folyamat megtervezésekor a szakemberek mindig figyelembe veszik az egyéni szükségleteket és körülményeket, azonban mind az egyéni terápiákkal való kiegészítésre, mind a nyomon követésre az Istenhegyi Élményklinikán lehetőség van. Szakembereink minden esetben az optimális terápiás csomagot fogják ajánlani Önöknek.

Hogyan egészíti ki a csoportos élményterápia az egyéni pszichoterápiákat?

Az élményterápia olyan tapasztalati tanulási lehetőségeket kínál, amelyek részben kiváltja, részben kiegészíti és gazdagítja az egyéni terápiás folyamatot. Míg az egyéni terápia során a gyermek vagy serdülő egy bizalmas, személyes térben dolgozhat problémáin, addig az élményterápia lehetőséget ad arra, hogy a tanultakat valós szociális helyzetekben is kipróbálhassa.

Az egyéni terápiában elsajátított készségeket (például asszertív kommunikáció, érzelemszabályozás) az élményterápiás csoportban azonnal gyakorolhatja a résztvevő, és ez segít abban, hogy az egyéni terápiában tanultak ne maradjanak meg elméleti szinten, hanem a mindennapi életben is alkalmazhatóvá váljanak. Az élményterápia során átélt sikerélmények viszont növelhetik a motivációt az egyéni terápiás munkában való részvételre is, így a két terápiás forma kölcsönösen egymást erősítően hat. Hatékonyságvizsgálatok arra is rámutattak, hogy ennek a terápiás formának épp az erős élmények megélése és tudatosítása okán bizonyos esetekben hosszabb távú, tartósabb hatása lehet, mint a verbális terápiáknak.

Míg az egyéni terápiában csak a terapeuta ad visszajelzést, a csoportos élményterápiában a kortársaktól is kap visszajelzést a gyermek, ami segíti a reális önértékelés kialakulását. A csoportos élmények új nézőpontokat nyithatnak meg, amelyeket aztán az egyéni terápiában mélyebben is fel lehet dolgozni.

A terapeuta az élményterápiás csoportban közvetlenül megfigyelheti a gyermek kapcsolati mintáit, ami értékes információkkal szolgálhat az egyéni terápia számára. Ez a megfigyelés már diagnosztika során is értékes információkkal szolgálhat a terapeutáknak, nem véletlen, hogy az Istenhegyi Élményklinikán megkezdtük a csoportos diagnosztika módszertani fejlesztését és bevezetését.

Az élményterápiás foglalkozások utáni megbeszélések fejlesztik az önreflexiós képességet, az átélt kihívások és azok leküzdése erősíti a rezilienciát, és ezek az egyéni terápiában is kulcsfontosságú célok.

Mint szülők, fontos tudniuk, hogy az élményterápia nem helyettesíti a hagyományos pszichoterápiás módszereket, hanem kiegészíti azokat. A legjobb eredményt akkor érhetjük el, ha az élményterápiát egy átfogó terápiás terv részeként, szakemberek irányításával alkalmazzuk. Minderre az Istenhegyi Élményklinika egyedülálló lehetőséget kínál, ahol nemcsak számos tapasztalt pszichológusból és pszichiáterből, gyógypedagógusból álló team, hanem a foglalkozásokhoz szükséges jól felszerelt csoportszobák, nyugodt környezet is rendelkezésre állnak.

Fontos, hogy bár sok gyakorlat, feladat esetén a fizikai kockázat magasnak tűnik, kiemelten figyelünk a biztonságra. Szigorú nemzetközi biztonsági sztenderdekkel dolgozunk, és munkatársaink között magasan képzett elsősegélynyújtók is vannak.

Ha úgy érzik, hogy gyermekük profitálhatna az élményterápiából, érdemes eljönniük első konzultációra az Istenhegyi Élményklinikára, ahol pszichológus és pszichiáter szakembereink segítenek annak eldöntésében, hogy az élményterápia megfelelő-e gyermekük számára, és ha igen, hogyan illeszthető be a már esetleg folyamatban lévő terápiás folyamatba. Szükség esetén gyógypedagógiai vizsgálatra is van lehetőség.

Ne feledjék, minden gyermek egyedi, és ami az egyik gyermeknél működik, nem feltétlenül válik be egy másiknál. Az élményterápia azonban rugalmas módszer, amely személyre szabható, így sok gyermek számára nyújthat segítséget a lelki egészség megőrzésében és a pszichés problémák leküzdésében.

Bízzanak gyermekükben és a szakembereinkben! Az élményterápia egy olyan út lehet, amely játékos formában vezeti gyermeküket az önismeret, az érzelmi stabilitás és a kiegyensúlyozott személyiség felé

Első konzultáció

Első konzultáció

Klinikánkon minden esetben egy személyes, ún. “első konzultáción” igyekszünk behatóan megismerni, hogy milyen nehézségekkel, reményekkel fordulnak hozzánk, felmérni a legmegfelelőbb terápiás formát, majd szakmai javaslatot tenni a további terápiás lehetőségekre.
Kiskorú kliens esetén a konzultáció egy része családi körben zajlik, de beszélgetünk a kamasz gyermekkel a szülők jelenléte nélkül is.

Első konzultációnkra jelentkezéshez kérjük töltse ki on-line kapcsolatfelvételi űrlapunkat! Kollégánk ezt követően keresni fogja Önöket a megadott elérhetőségek egyikén. Recepciónk naponta 9:00-16:00 óra között várja hívásaikat, amennyiben előzetesen további információra lenne szükségük.

On-line kapcsolatfelvétel

Tisztelt Érdeklődő!

Az alábbi űrlap kitöltésével tud jelentkezni az Élményklinika első konzultációjára, ahová az érintett 18 év alatti gyermeket szüleivel együtt várjuk, 18 éves kor felett a szülői kíséret nem elvárt. Az első konzultáció során szakembereink javaslatot tesznek a megfelelő egyéni- és/vagy csoportterápiára, ill. szükség esetén az azt megelőző diagnosztikai ellátásra. Kollégánk munkaidőben keresni fogja Önt a megadott elérhetőségei egyikén. Érdeklődését köszönjük!