/ Specialitások /

Gasztroenterológia

A gasztroenterológia a gyomor-, bélrendszer betegségeivel foglalkozó tudományág, amely a belgyógyászatból fejlődött ki.

A hasi problémák jelentkezése bármely életkorban meg tudja keseríteni az emberek életét. Gondoljunk csak egy utazás közben jelentkező egyszerű hasmenésre vagy a krónikus székrekedésre, a stressz okozta gyomorpanaszokra, refluxra, vagy a ma már szinte divatossá vált irritábilis bél szindrómára.

Számos panasz, többek között a hasi diszkomfort-érzés, puffadás, gyomortáji, hasi fájdalom-szindróma mellett a köhögés, fulladás, atípusos mellkasi fájdalom, gyengeség, fáradékonyság, hangulati instabilitás, fogászati eltérések, ízérzészavar, fokozott nyáladzás mögött a gyomor-béltraktus betegségeire lehet gyanakodni.

Az első lépés a korrekt kórelőzmény felvétele, ami magában foglalja a családi előzményeket (genetikailag gyakrabban előforduló betegségek bizonyítása vagy kizárása), a korábban elszenvedett betegségeket, műtéteket, fennálló vagy feltételezett allergiát, gyógyszerszedést stb.

A második lépés a panaszok részletes kikérdezése, majd a harmadik lépésben a fizikális vizsgálat következik.

A részletes betegvizsgálatot követően (az éhgyomorral és telt hólyaggal érkező betegnél) áttekintő hasi ultrahangvizsgálatot végzünk. Ennek segítségével képi információt nyerünk a hasi szervekről, ami elsődleges fájdalommentes (nem invazív) szűrővizsgálatnak is tekinthető. A hasi ultrahangvizsgálat során számos betegség, anatómiai eltérés, kórállapot felismerhető.

Azonnal látható a máj elzsírosodása, a gócos májelváltozások (daganatok, áttétek, ciszták, éranomáliák stb.), lépnagyobbodás, tályog, vérzés.

Diagnosztizálható az epehólyag kövessége, fali megvastagodása, gyulladása, daganatos elfajulása, az epeutak tágulata, epeúti kövesség.

A hasi UH segítségével láthatóvá válik a hashártya mögött, mélyen a hasüregben levő hasnyálmirigy nagysága, gyulladásos, cisztózus, daganatos elváltozása, vezetéktágulatok, kövek a fővezetékben és oldalágaiban valamint a parenchymában és a környezetben levő nyirokcsomók, áttétek.

Felismerhető a vesék megléte illetve helyzete, nagysága, alakja, az üregrendszer állapota, ciszták, kövesség, daganatok, húgyúti elzáródás, a húgyhólyag fali megvastagodása, hólyagkő, daganat, gyulladásos bennék.

Ha láthatók a nagyobb hasi erek, amelyeknek tágulata, szűkülete, meszes plakkok megléte vagy hiánya illetve viszonya a hasi szervekhez, az szintén sokat segíthet a tünetek hátterében fennálló kóreredet (pl. hasi érszűkület okozta fájdalomszindróma) tisztázásában.

Tájékozódhatunk (telt hólyag mellett) a kismedencei szervekről: nőkben a méh és a petefészkek pontos anatómiájáról, gyulladásos cisztózus, daganatos elváltozások fennállásáról. Férfiakban jól megítélhető a prosztata megnagyobbodása, meszesedése, daganatos elváltozása.

A gyulladásos és daganatos bélfal-megvastagodások is időben felismerhetők, és az ultrahang segítségével a vakbélgyulladás is jól látható.

Az eddig elmondottak alapján is érzékelhető, hogy a gasztroenterológiai kivizsgálás részét képező hasi ultrahangvizsgálat során milyen sokféle betegség, kórállapot válik felismerhetővé.

A hasi szervek betegségeinek időbeli felismerése és az érdemi kezelés elkezdése, illetve a súlyos betegségek kizárása nemcsak megnyugvást, hanem erőt is ad a további kezelésekhez.

Az előbb felsoroltak mellett rendkívül fontos a komplex, több szervrendszer működését reprezentáló laboratóriumi, szerológiai vizsgálatok elvégzése, a különféle markerek felismerése – ezek is segíthetik a számtalan kórkép, betegség felismerését és megítélését.

Amennyiben a klinikai tünetek, a fizikális és a laboratóriumi vizsgálatok alapján hasüregi szervi betegségek gyulladásos, fekélyes, daganatos, ill. egyéb elváltozásainak vagy rákmegelőző állapot gyanúja merül fel, úgy eszközös vizsgálatra is szükség lehet.

Az oesophago-gastro-duodenoscopia során a nyelőcső és a gyomor valamint a patkóbél endoszkópos vizsgálatát végezzük.

A kolonoszkópos vizsgálat segítségével a teljes vastagbelet és a vastagbél–vékonybél találkozási területét tudjuk átnézni.

Az eszközös vizsgálatokat bódításban, altatásban végezzük.

A vizsgálat illetve beavatkozás kellemetlensége mellett nagy előnye, hogy szövettani mintavételt tudunk végezni, és néhány kisebb-nagyobb, jóindulatú, rákmegelőző illetve korai ráknak megfelelő elváltozást azonnal el tudunk távolítani.